Thursday 15 December 2011

penolakan Tauhid Uluhiyah dan Rububiyah oleh al alamah abul mahasin Jamaluddin Yusuf bin Ahmad adDajwa al Maliki Azhari yang telah wafat pada tahun 1365 hijrah.

بسم الله الرحمن الرحيم

قال العلامة أبو المحاسن جمال الدين يوسف بن أحمد الدِّجوي المالكي الأزهري المتوفى سنة 1365هـ:
جاءتنا رسائل كثيرة يسأل مرسلوها عن توحيد الألوهية وتوحيد الربوبية ما معناهما؟
وما الذي يترتب عليهما؟

Telah berkata al alamah abul mahasin Jamaluddin Yusuf bin Ahmad adDajwa al Maliki Azhari yang telah wafat pada tahun 1365 hijrah.

Telah datang akan kami beberapa risalah yang banyak pada hal bertanya oleh orang yang mengutuskan dia daripada masalah tauhid Uluhiyah dan tauhid Rububiyyah iaitu apakah makna keduanya?

Dan apakah kesan yang akan terjadi atas keduanya?

ومن ذا الذي فرق بينهما؟

وما هو البرهان على صحة ذلك أو بطلانه؟

فنقول وبالله التوفيق:

Dan siapakah mereka yang membezakan antara keduanya?

Dan apakah dalil atas kebenaran demikian itu atau kebathilannya?

Maka kami berkata dan dengan Allah jua taufik:

إن صاحب هذا الرأي هو ابن تيمية الذي شاد بذكره، قال: "إن الرسل لم يبعثوا إلا لتوحيد الألوهية وهو إفراد الله بالعبادة، وأما توحيد الربوبية وهو اعتقاد أن الله رب العالمين المتصرف في أمورهم فلم يخالف فيه أحد من المشركين والمسلمين  بدليل قوله تعالى:

Sesungguhnya tuan bagi ini pendapat iaitu ibnu Taimiyyah yang iaitulah mereka yang melampau-lampau dengan menyebutnya, berkata ia: bahawanya segala rasul tidak dibangkitkan akan mereka itu melainkan bagi tauhid Uluhiyyah dan iaitu menunggalkan Allah dengan ibadah, dan ada pun tauhid Rububiyyah dan iaitu iktikad bahawa sanya Allah taala tuhan sekelian alam yang memerintahkan pada segala pekerjaan mereka itu (makhluk) maka tidak  menyalahi padanya oleh seorang pun daripada musyrikin dan muslimin[1] berdalilkan firman Allah taala:

{ولئن سألتهم من خلق السموات والأرض ليقولن الله}

Dan demi Allah jika engkau(Muhammad) bertanyakan mereka itu, bermula siapakah yang menjadikan langit dan bumi nescaya menjawab mereka itu iaitu Allah.


ثم قالوا: إن الذين يتوسلون بالأنبياء والأولياء ويتشفعون بهم وينادونهم عند الشدائد هم عابدون لهم قد كفروا باعتقادهم الربوبية في تلك الأوثان والملائكة والمسيح سواء بسواء، فإنهم لم يكفروا باعتقادهم الربوبية في تلك الأوثان وما معها بل بتركهم توحيد الألوهية بعبادتها، وهذا ينطبق على زوار القبور المتوسلين بالأولياء المنادين لهم المستغيثين بهم الطالبين منهم ما لا يقدر عليه إلا الله تعالى

Kemudian berkata mereka itu : bahawa sa sesiapa yang bertawasul dengan para Nabi dan Auliya (wali-wali) dan menuntut safaat mereka itu dengan mereka itu Nabi-nabi dan Auliya' dan menyeru merka itu akan Nabi-nabi dan Auliya disisi kesempitan ialah sekelian mereka yang menyembah bagi mereka itu Nabi-nabi dan Auliya, yang sesungguhnya telah jadi kafir mereka itu dengan beriktikad mereka itu akan rububiyyah pada berhala-berhala dan malaikat dan masih( nabi Isa) sama dengan sesamanya. Kerana bahawa sa mereka itu tidak kufur dengan iktikad mereka itu akan rububiyyah pada demikian ituberhala dan barang yang bersamanya bahkan kufurnya dengan sebab meninggal mereka itu akan tauhid Uluhiyyah dengan menyembahnya, dan ini termasuk atas penziarah kuburan yang bertawasul mereka itu dengan Auliya yang menyeru mereka itu penziarah bagi mereka itu Auliya pada hal minta tolong dengan mereka itu, lagi yang menuntut daripada mereka itu yang tidak ada kuasa atasnya sedikit pun melainkan Allah taala.

..بل قال محمد بن عبد الوهاب: "إن كفرهم أشنع من كفر عباد الأوثان"!

Bahkan berkata Muhammad bin Abdul Wahab: sesungguhnya kufur mereka itu lebih keji daripada kekufuran penyembah berhala!!!

 
وإن شئت ذكرت لك عبارته المحزنة الجريئة، فهذا ملخص مذهبهم مع الإيضاح، وفيه عدة دعاوى، فلنعرض لها على سبيل الاختصار، ولنجعل الكلام في مقامين فنتحاكم إلى العقل ثم نتحاكم إلى النقل، فنقول:

Jika kamu kehendak, nescaya aku sebut bagi kamu akan ibaratnya yang menyedihkan lagi celupar.

Maka ini keputusan mazhab mereka itu serta keterangannya, dan ada padanya beberapa dakwaan maka kami lintangkan baginya atas jalan rengkas dan hendak kami jadikan perbahasan pada dua tempat(sasaran) maka kami berhukum-hukum  aqal kemudian berhukum –hukum kami kepada hukum yang datang daripada alquran dan sunnah Nabi saw maka kami berkata;




[1] Ibnu Taimiyyah mengatakan orang Musyrikin dan Muslim percaya tuhan yang mentadbirkan sekelian alam.

No comments:

Post a Comment