Thursday 15 December 2011

bahagian ketiga

{أأرباب متفرقون خير أم الله الواحد القهار}

Adakah tuhan yang bermacam-macam itu terlebih baik ataukah Allah yang esa lagi perkasa[1].

ويقول الله تعالى أيضا:{وهم يكفرون بالرحمن قل هو ربي}.

Dan berfirman Allah taala juga: dan mereka itu (kafir) mengkufuri mereka itu dengan tuhan yang bernama Rahman, katakana oleh mu Muhammad ia(Allah) ialah Tuhan ku[2].

وأما هم فلم يجعلوه ربا..

Dan adapun mereka itu orang kafir tak pernah menjadikan tuhan sebagai Rabb.

ومثل ذلك قوله تعالى:{لكنا هو الله ربي} خطابا لمن أنكر ربوبيته تعالى،

Dan seumpama demikian itu juga firman Allah taala :

Kerana ditujukan firman Allah itu bagi mereka(orang-orang kafir) yang mengengkarkan rububiyyah Allah taala.

وانظر إلى قولهم يوم القيامة:{تالله إن كنا لفي ضلال مبين إذ نسويكم برب العالمين} أي في جعلكم أربابا - كما هو ظاهر –

Dan perhatikan firman Allah taala yang ditujukan kepada perkataan mereka itu orang kafir pada hari qiyamat: Demi Allah: "sungguhnya kita dahulu (didunia) dalam kesesatan yang nyata kerana kita mempersamakan kamu dengan tuhan semesta alam[3]" kerana menjadikan kamu tuhan-tuhan selain Allah seperti mana zhahir ayat.

وانظر إلى قوله تعالى: {وإذا قيل لهم اسجدوا للرحمن قالوا وما الرحمن أنسجد لما تأمرنا..}
فهل ترى صاحب هذا الكلام موحدا أو معترفا؟!

Dan perhatikan firman Allah taala: " dan apabila dikatakan kepada mereka: sujudlah sekelian kamu bagi tuhan yang bernama Rahman, mereka menjawab: Siapakah tuhan yang bernama Rahman itu? Apakah kami akan sujud kepada tuhan yang kamu perintahkan kami (sujud kepadanya) dan (perintah sujud itu) menambah jauh mereka (dari beriman dengan tuhan)[4].

Cuba perhatikan adakah tidak kita lihat tuan perkataan ini apakah ia orang yang mentauhidkan Allah atau mengaku akan Rububiyyah Allah????


ثم انظر إلى قوله تعالى:{وهم يجادلون في الله}إلى غير ذلك وهو كثير لا نطيل بذكره، فإذا ليس عند هؤلاء الكفار توحيد الربوبية - كما قال ابن تيمية -،

Kemudian perhatikan juga kepada firman Allah taala: dan mereka itu berbantah-bantah tentang Allah[5]. Sehingga selain demikian itu firman Allah dan iaitu banyak yang tidak mahu kami memanjangkan dengan menyebutnya, maka tiba-tiba, tidak ada langsung disisi mereka itu kufar tauhid Rububiyyah seperti mana dakwaan ibnu Taimiyyah.

 وما كان يوسف عليه السلام يدعوهم إلا إلى توحيد الربوبية، لأنه ليس هناك شيء يسمى توحيد الربوبية وشيء آخر يسمى توحيد الألوهية عند يوسف عليه السلام، فهل هم أعرف بالتوحيد منه ويجعلونه مخطئا في التعبير بالأرباب دون الآلهة؟!

Benarkah!! Dan tidak adalah Nabi Yusuf atasnya salam menyeru ia akan mereka itu melainkan tauhid rububiyyah. Kerana bahawa sanya ia tidak ada disana suatupun yang dinamakan tauhid rububiyyah dan suatupun yang lain yang dinamakan tauhid Uluhiyyah disisi Nabi Yusuf, maka adakah mengaku mereka itu dengan tauhid daripadanya dan menjadi mereka akan Yusuf orang yang salah pada membuat takbir dengan Rabb-Rabb selain Tuhan???

ويقول الله في أخذ الميثاق:{ألست بربكم قالوا بلى} فلو كان الإقرار بالربوبية غير كاف وكان متحققا عند المشركين ولكنه لا ينفعهم - كما يقول ابن تيمية - ما صح أن يؤخذ عليهم الميثاق بهذا، ولا صح أن يقولوا يوم القيامة: {إنا كنا عن هذا غافلين}وكان الواجب أن يغير الله عبارة الميثاق إلى ما يوجب اعترافهم بتوحيد الألوهية حيث إن توحيد الربوبية غير كاف - كما يقول هؤلاء -، إلى آخر ما يمكننا أن نتوسع فيه، وهو لا يخفى عليك، وعلى كل حال فقد اكتفى منهم بتوحيد الربوبية، ولو لم يكونا متلازمين لطلب إقرارهم بتوحيد الألوهية أيضاً.

Dan berfirman Allah taala pada mengambil perjanjian: adakah tidak aku(Allah) Rabb kamu, berkata mereka itu bahkan, maka jika pengakuan dengan Rabb tidak memadai dan adalah pengakuan itu sebenar disisi orang-orang Musyrikin dan akan tetapinya ia tidak member manfaat seperti dakwaan ibnu Taimiyyah, nescaya tidak sahlah bahawa diambil perjanjian atas mereka itu dengan ini perjanjian, dan tidak sah juga bahawa berkata mereka itu pada hari kiamat nanti: " sesungguhnya kami adalah kami daripada ini sekelian orang yang lalai" dan adalah wajib bahawa mengubah Allah akan ibarat perjanjian itu kepada barang yang mewajibkan pengakuan mereka itu dengan tauhid Uluhiyyah sekiranya tauhid rububiyyah tidak memadai, seperti mana dakwaan puak-puak ni sehinggalah kepada akhir barang yang memunkinkan bahawa kami berluas-luas bahasan padanya pada hal tidak tersembunyi atas engkau dan atas tiap-tiap hal maka sesungguhnya memadailah daripada mereka itu dengan tauhid rububiyyah dan jikalau tidak adalah keduanya berlazim-laziman nescaya dituntut akan mereka itu dengan tauhid uluhiyyah juga…… 



[1] Surah Yusuf ayat 39

[2]  Surah ArRaad ayat 30

[3] Surah asSyuaara' ayat 97-98.

[4] Surah alFurqan ayat 60.

[5] Surah arRaad ayat 13

No comments:

Post a Comment