قولهم: إن التوحيد ينقسم إلى توحيد الربوبية وتوحيد الألوهية. تقسيم غير معروف لأحد قبل ابن تيمية، وغير معقول أيضا كما ستعرفه،
Kata mereka itu: bahawa sa Tauhid terbahagi ia ia kepada Tauhid Rububiyyah dan Tauhid Uluhiyyah iaitu satu pembahagian yang tidak diketahui bagi sesaorang pun sebelum Ibni Taimiyyah dan begitu juga ia suatu yang tidak boleh diterima aqal seperti mana selagi akan kamu ketahuinya.
وما كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول لأحد دخل في الإسلام: إن هناك توحيدين وإنك لا تكون مسلما حتى توحد توحيد الألوهية، ولا أشار إلى ذلك بكلمة واحدة، ولا سُمِع ذلك عن أحد من السلف الذين يتبجحون باتباعهم في كل شيء، ولا معنى لهذا التقسيم، فإن الإله الحق هو الرب الحق، والإله الباطل هو الرب الباطل، ولا يستحق العبادة والتأليه إلا من كان ربا، ولا معنى لأن نعبد من لا نعتقد فيه أنه رب ينفع ويضر،
Dan tak pernah sekalipun berkata akan dia oleh Rasulullah saw bagi saorang yang memasuki islam: bahawa dalam islam ini ada dua tauhid dan sesungguhnya engkau tidak jadi saorang Muslim sehingga bertauhid engkau akan tauhid uluhiyyah dan tiada membuat isyarat ia kepada demikina itu kalimah yang satu dan langsung tidak didengarkan daripada saorang pun ulama salaf yang bermegah mereka itu dengan pengikut mereka itu pada tiap-tiap suatu dan tidak ada makna bagi ini pembahagian kerana Tuhan yang sebenar itu iaitulah Rabb yang sebenar dan tuhan yang bathil itu iaitulah Rabb yang bathil dan yang tidak mustahak akan ibadat dan bertumpu melainkan mereka yang adalah ia Rabb dan apa maknanya kerana bahawa sa kami sembah akan mereka yang tidak kami iktikadkan padanya bahawa sa ia Rabb yang memberi manfaat dan yang memberi mudharat,
فهذا مرتب على ذلك كما قال تعالى:{رب السموات والأرض وما بينهما فاعبده واصطبر لعبادته هل تعلم له سمياً}[1].
Maka inilah suatu yang sudah diatur atas pelaturan yang demikian itu seperti mana firman Allah taala: Tuhan (yang menguasai) langit dan bumi dan apa-apa yang ada di antara keduanya, maka sembahlah dia dan berteguh hatilah dalam beribadat kepadanya. Apakah kamu mengetahui ada seorang yang sama dengan dia (yang patut disembah)?
فرتب العبادة على الربوبية، فإننا إذا لم نعتقد أنه رب ينفع ويضر فلا معنى لأن نعبده - كما قلنا - ويقول تعالى:
{ألا يسجدوا لله الذي يخرج الخبء في السموات والأرض} يشير إلى أنه لا ينبغي السجود إلا لمن ثبت اقتداره التام، ولا معنى لأن نسجد لغيره، هذا هو المعقول، ويدل عليه القرآن والسنة.
Maka mentertib Allah akan firmannya akan kalimah ibadah atas rububiyyah maka bahawa sa kami tiba-tiba tidak kami iktikad dengan bahawa sa nya ia Rabb(tuhan) yang memberi manfaat dan yang memberi mudharat maka apa maknanya kerena kami beribadat akan dia seperti mana kami berkata dan berkata Allah taala : "bahawa sa mereka itu juga tidak menyembah Allah yang mengeluarkan apa yang terpendam di langit dan dibumi"[2] ... membuat isyarat Allah kepada bahawa sanya tiada patut sujud melainkan bagi mereka yang thabit kuasanya lagi yang sempurna dan tidak ada makan jikakami sujud juga bagi selain Allah, inilah benda yang boleh dipikirkan dan menujuk atasnya oleh Alquran dan as sunnah.
أما القرآن فقد قال:{ولا يأمركم أن تتخذوا الملائكة والنبيين أربابا}.فصرح بتعدد الأرباب عندهم، وعلى الرغم من تصريح القرآن بأنهم جعلوا الملائكة أربابا يقول ابن تيمية ومحمد بن عبد الوهاب: إنهم موحدون توحيد الربوبية وليس عندهم إلا رب واحد وإنما أشركوا في توحيد الألوهية!
Dan adapun alquran maka sunggunhnya berfirman Allah taala: "dan tidak menyuruh ia akan kamu bahawa mengambil mereka itu akan malaikat dan nabi-nabi sebagai tuhan" maka menerang Allah dengan berbilang-bilang yang disembah disisi mereka itu, dan atas ketegasan daripada keterangan alquran, jelas dengan bahawa mereka itu(kafir) menjadikan malaikat malaikat sebagai Tuhan pada berkata Ibnu Taimiyyah dan Muhammad bin Abdul Wahab sesunggunhnya mereka itu (kafir) ialah segala orang yang bertauhidkan akan tauhid rububiyyah pada hal tidak ada sedikit pun disisi mereka itu melainkan tuhan yang satu dan sesungguhnya telah buat syirik mereka itu pada tauhid Uluhiyyah!!!!!
ويقول يوسف عليه السلام لصاحبي السجن وهو يدعوهما إلى التوحيد:
Dan berkata Nabi Yusuf atasnya salam, bagi dua taulan sepenjaraannya pada hal ia(Nabi Yusuf) menyeru akan keduanya kepada Tauhid….
No comments:
Post a Comment