Friday 16 December 2011

Hukum membaca Talqin.

ما حكم تلقين الميت بعد دفنه؟

ج- تلقين الميت البالغ بعد الدفن مستحب عند كثير من العلماء لقوله تعالي(وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَى تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ) حيث استحبه الشافعية والأكثر من الحنابلة والمحققون من الحنفية والمالكية. وأحوج ما يكون العبد إلي التذكير في هذه الحالة وقد ذكر ابن تيميه في فتاويه أن التلقين المذكور قد ثبت عن طائفة من الصحابة أنهم أمروا به وقال الإمام أحمد لا بأس به واستحبه طائفة من أصحاب الشافعي وأحمد، قال وقد ثبت أن المقبور يسأل ويؤمر بالدعاء له فلهذا قيل أن التلقين ينفعه فإن الميت يسمع النداء كما في الصحيح أن النبي (صلى الله عليه وسلم) قال إنه يسمع قرع نعالهم وقال ما أنتم بأسمع لما أقول منهم – ملخصا.

Apa hokum Talqin mayat selepas tanamnya?

Talqin mayat yang sudah baligh kemudian daripada tanamnya disunatkan disisi kebanyakan Ulama kerana firman Allah taala: berilah peringatan maka sesungguhnya peringatan itu member manfaat akan orang2 yang beriman. Dimana telah menghukumkan dengan sunat oleh Shafeiyah dan kebanyakan daripada Hanabilah dan Muhaqqiqun daripada Hanafiyah dan Malikiyah.

Dan bersangatan hajat barang yang adalah sesaorang hamba itu kepada peringatan pada kelakuan ini. Dan sesungguhnya menyebut oleh Ibnu Taimiyah dalam fatawanya bahawa Talqinyang disebutkan itu sesungguhnya telah sabit datangnya daripada satu thoifah(jemaah) daripada sahabat bahawa  mereka itu menyuruh dengan dia.

Dan berkata imam Ahmad tak mengapa dengan dia dan menghukumkan dengan sunat oleh satu jemaah daripada ashab shafei dan Ahmad. Dan berkata ia dan sesungguhnya telah thabit bahawa yang dikuburkan itu ditanyai dan di suruh berdoa baginya. Maka kerana inilah dikatakan bahawa Talqin member manfaat akan simati, maka bahawa mayat mendengar ia akan seruan seperti mana dalam sahih bahawa Nabi saw berkata bahawa mayat mendengar ia akan hentakkan kasut mereka itu dan berkata ia tidak ada sekelian kamu mendengar bagi barang yang aku katakan daripada mereka itu.. wallahuaalam

1 comment:

  1. kuliah ustaz ismail kamus...
    katanya ketika kuliah itu...

    wahai si pulan bin sipulan....
    apa bila atg 2 org mat yg bawa tongkat....
    kalu dia tanya kamu jwb dgn elok ...
    kalu dia pukul kamu di tengah kamu lari ke tepi..
    kalu di apukul kamu di tepi kiri kamu lari ke kanan ...
    kalu pukul dr kanan kamu lari ke kiri ...
    kalu 2-2 mat itu pukul kamu pandai la selamatkan diri...

    teringat masa di kuliahnya..pecah perut suka...hehehhe

    ReplyDelete