حديث افتراق هذه الأمة إلى ثلاث وسبعين فرقة
روى هذا الحديث جماعة من الصحابة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأثبته غير واحد من الحفاظ، وممن رواه من الصحابة: أبو أمامة وأنس بن مالك وعبد الله بن عمرو وعمرو بن عوف وعون بن مالك ومعاوية بن أبي سفيان وأبو هريرة وغيرهم من الصحابة.
telah meriwayat akan ini Hadis oleh Jemaah daripada kalangan sahabat daripada Rasulullah saw dan menthabitkan dia oleh tidak seorang dari kalangan Huffaz dan setengah drpd mereka yang Abu Umamah, Anas bin Malik, Abdullah bin Amrin, Amrub bin Aufin, Aun bin Malik, Muawiyah bin Abi Sufyan dan Abu Hurairah dan selain mereka itu drpd kalangan sahabat.
- معنى حديث افتراق هذه الامة إلى ثلاث وسبعين فرقة:
قال أبو منصور البغدادي في "الفرق بين الفرق" [1]: "إن النبي صلى الله عليه وسلم لم يُرد بالفرق المذمومة التي هي من أهل النار فِرَق الفقهاء الذين اختلفوا في فروع الفقه مع اتفاقهم على أصول الدين... وإنما فصل النبي عليه الصلاة والسلام بذكر الفرق المذمومة فرق أصحاب الأهواء الضالة الذين خالفوا الفرقة الناجية" اهـ.
وقال العلامة المحدث الشيخ عبد الله في كتابه "الدليل القويم" ما نصه [2]: "فقوله صلى الله عليه وسلم: "كلهم في النار إلا واحدة" أي أنهم يستحقون النار لمخالفتهم في الاعتقاد، لكن من لم يكن منهم غاليًا إلى الكفر يدخل الجنة بعد العذاب" اهـ أي إن لم يعف الله عنه.
Makna Hadis Iftiraq ( berpecah) Ini Umat kepada 73 Firqah//.
berkata Abu Manthur al Baghdadi dalam Kitab Firak baina Firak bahawa Nabi saw tidak menghendaki dengan firak yang dicelakan dia yang iaitu daripada Ahli Neraka iaitu firak Fuqaha yang berselisih mereka itu pada masaallah furuk serta muwafakat mereka itu atas usul agama/// sesunggunya membuat penceraian oleh Nabi saw dengan menyebut firak(beberapa firqah) yang dicelakan mereka itu drpd firak tuan tuan hawa yang sesat yang berselisih mereka itu akan firqah yang Najiah(mendapat kelepasan).
berkata Al Alamah Al Muhaddith Syeikh Abdullah dalam kitabnya " Dalil al Qayem) barang yang dinaskan maka sabda Nabi saw : sekelian mereka itu dalam neraka melainkan yang satu sahaja/// bermakna bahawa mereka itu mustahak akan neraka kerana menyalahi mereka itu pada iktikad akan tetapi mereka yang tidak adalah drpd mereka itu ialah yang melampau kepada kufur nescaya masuk dalam syurga selepas diazabkan dia///...
No comments:
Post a Comment