Thursday, 14 July 2011

sambungan sebelumnya

Dan ada kalanya imannya itu dengan sebab shuhud akan tajalli tuhannya atas mata hatinya maka jadi hapus daripadanya itu wujud yang lain maka Allah jua yang maujud tiada ada sertanya suatu seperti yang disebutkan pada hadis:

 

كَانَ اللهُ وَلاَ شَئَ مَعَهُ وَهُوَ الآنُ كَماَ كَانَ عَلَيهِ

Adalah Allah maujud dan tiada ada  sertanya itu suatu dan iaitu sekarang seperti barang yang ada dahulu atasnya inilah sehingga-hingga pangkat yang diatas mertabat iman khowasul khowas  seperti firman Allah taala :

 

وَلِكُلِّ دَرَجاَتٍ مِماَّ عَمِلُوا

ertinya dan thabitlah bagi tiap-tiap saorang itu beberapa pangkatnya daripada barang yang dikerjakannya dan lagi firman Allah taala:

 

يَرْفَعِ اللهُ الَّذِينَ أَمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ اُوتُوا العِلْمَ دَرَجاَتٌ

telah mengangkat oleh Allah taala akan mereka yang percaya dari kalangan kamu dan mereka yang didatangkan ilmu itu beberapa darajatnya

 

وَاللهُ سُبْحاَنَهُ وَتَعاَلَى فَوقَ مَعْرِفَةِ العاَرِفِينَ وَأَعلَى مِنْ وَصْفِ الوَاصِفِينَ وَلاَ يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً

bermula Allah subhanahu wa taala itu di atas pengetahuan orang yang Arifinnya dan terlebih tinggi daripada diperi  oleh orang yang memperikan dan tiada dapat diliputi dengan dia pengetahuan. Jikalau nyata ia bagi hati orang yang Arif nescaya terbakar barang yang sampai pelihatan matanya.

 

فَلَماَّ تَجَلَّى رَبُّهُ لِلجَبَلِ جَعَلَهُ دَكَّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقاَ

Maka tatkala tajalli tuhannya bagi bukit jadilah bukit itu hancur dan gugur Musa itu pada hala pensan.

Maka disanalah putus isyarat orang yang Arif dan disanalah kelu bagi segala lidahnya daripada ibarat dan hanya sanya orang yang Arif itu mengetahui ia akan had ( sakatan) dirinya dan mencebuk daripada kuat marifatnya atas sekira-kira penolongnya jua dan orang yang Alim lagiu mempunyai terang mata hatinya itu berkata ia seqadar barang yang didapati daripada bahagiannya yang diberikan dia dan keadaan hakikat kunhu zatnya itu tersembunyi daripada sampai ilmu makhluk dan hanya yang didapati itu qadar tajallinya jua maka disebutkan dengan rumuz dan isyarat jua demikianlah adanya  والله فوق كل ذى علم عليم

No comments:

Post a Comment