Sunday 29 May 2011

kuliah Durut Thamin dirumah

وَاِنْ لَمْ أَكُنْ أَهْلاً لِذَلِكَ وَلَكِنْ اِعْتَقَدْتُ عَلَى الله الكَرِيمِ السٍّتاَّرِ

Dan jika tiada adalah aku Ahli bagi yang demikian itu dan tetapi aku berpegang atas Allah taala tuhan yang amat murah lagi amat menutup akan kesalahan hambanya.

 

أَنْ يُوَفِّقَنِى لِلصَّوابِ بِجَاهٍ سَيِّدِناَ محمد المُخْتاَرِ

Bahawa diberi kuasa akan daku bagi kebenaran dengan kemegahan penghulu kami Muhammad Nabi yang dipilih.

 

وَسَمَّيْتُهُ الدُّرُّ الثَمِينِ فِي عَقاَئِدِ المُؤْمِنِينَ

Dan aku namai akan dia Duruth Thamin pada menyatakan iktikad orang yang mukminin.

 

وَأَرْجُوْ الله سُبْحاَنَهُ وَتَعاَلىَ التَوْفِيقَ وَأَنْ يَجْعَلَ ثَواَبَهُ هَدِيَّةً اِلَى رُوْحِ سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وسلم وَذَخِيرَةً لِيَوْمِ المَآبِ

Dan aku harap akan Allah subhanahu wa taala akan taufik dan bahawa dijadikan akan kitab ini pertaruhan bagi hari kembali yang iaitu hari qiyamah.

 

وَماَ تَوْفِيقِى اِلاَّ بِاللهِ عَلَيهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيهِ أُنِيبُ

Dan tiada kuasa aku melainkan dengan pertolongan Allah atasnya berserah aku dan kepadanya kembali aku.

 

وَهَذَا أَوَانُ شُرُوعِى فِى المَقْصُودِ مُسْتَغْنِياً بِفَضْلِ الكَرِيمِ الوَهاَّبِ

Dan inilah ketika masuk aku kepada maksud hal keadaannya minta tolong dengan anugerah tuhan yang amat murah lagi amat memberi kurnianya kepada segala hambanya. Amin.

 

مُقَدِّمَةٌ قَالَ العَلاَمَةُ الشَيْحُ أَحْمَدُ بنُ محمد السُحَيمِى

Ini suatu muqaddimah telah berkata alamah Sheikh Ahmad bin Muhammad as Suhaimim pada Syarah Hudhudy.

 

وَلاَبُدََّ لِمَنْ أَرَادَ الخَوضَ فِى عِلْمٍ عَلَى الوَجْهِ الأَكْمَلِ أَنْ يَعْرِفَ المَباَدِىَ العَشَرَةَ 

Dan tak dapat tiada bagi orang yang berkehendak masuk bicara ilmu atas jalan yang sempurnanya bahawa diketahui dahulunya akan mabadi yang sepuluh ini.

 

حَدُّهُ وَمَوْضُوعُهُ وَوَاضِعُهُ وَاسْمُهُ وَغَايَتُهُ وَحُكْمُهُ وَمَقْصُودُهُ وَاسْتِمْدَادُهُ وَفَائِدَتُهُ وَنِسْبَتُهُ

No comments:

Post a Comment