Friday, 17 August 2012

Membathalkan perkataan mereka yang berkata bahawa Allah dalam jihat Fauqo atau fis Samaa ( langit )

Membathalkan perkataan mereka yang berkata bahawa Allah dalam jihat Fauqo atau fis Samaa ( langit )

بسم الله الرحمن الرحيم

Lafaz Fauqiyah ( atas ) banyak datangnya dalam quran dan hadis Nabi saw seperti firman Allah taala:
يخافون ربهم من فوقهم
Takut sekelian mereka itu akan tuhan mereka itu.. Surah an Nahl ayat 50 dan firman Allah
وهو القاهر فوق عباده
Dan ia ( Allah ) tuhan yang menguasai diatas hamba2nya. Surah al Anaam 18-61.
Dan banyak ayat dan hadis yang ianya dibilangkan sebagai ayat2 mutashabih dan demikian itu kerana bahawa lafaz fauq/atas iaitu kalimah yang dihantarkan bagi memberi faedah jihat atas dan Allah disucikan drpd sekelian jihat.
Sesungguhnya Yang di kehendaki drpdnya sewaktu diucapkan pada hak tuhan kita subhanahu wataala iaitu memberi faedah keringgian yang hakiki iaitu bersifat ia dengan sifat ketinggian yang bukan sama sekali bermakna bahawa bagi Allah jihat atas dan setengah barang yang menunjukan atas ketiadaan tertentunya dengan jihat fauq/atas iaitulah firman Allah 
وهو الله فى السموات و فى الارض
Dan ia Allah dalam Langit dan dalam Bumi. Surah al anaam ayat 3 
Dan firman Allah 
وهو الذى فى السماء اله و فى الارض اله
Dan ia Allah tuhan yang berhak disembah dilangit dan dialah Tuhan yang berhak disembah di bumi surah az zuhruf ayat 84. Iaitu tuhan yang disembah dengan sebenar pada keduanya. Dan firman Allah taala:
ولله المشرق والمغرب فاينما تولوا فثم وجه الله 
Dan bagi Allah jualah yang memiliki timur dan barat maka kemana sahaja kamu arahkan diri kekiblat untuk menghadap Allah maka disitulah arah yang diredhai. Surah al Baqarah ayat 115 dan firman Allah 
ونحن اقرب اليه من حبل الوريد
Dan Kami terlebih hampir kepadanya drpd urat marehg. Surah qaf ayat 16 dan firman Allah taala:
ولا ادنى من ذلك ولا اكثر الا وهو معهم
Dan tiada kurang dari bilangan itu dan tiada yang lebih ramai melainkan dia dia ada bersama sama mereka itu. Surah Mujadalah ayat 7.

Dan ayat yang banyak yang memanjangkan oleh sebutnya dan jikalau ada ia dalam jihat yang atas nescaya berlawanan oleh ini ayat2 dan bersalahan dan iaitu menafikan bahi firman Allah taala:
ولو كان من عند عير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا
Dan jikalau quran itu datangnya bukan dari sisi Allah nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya. Surah An Nisa ayat 82. Dan thabit dalam sahih muslim drpd Abi Hurairah radiallahu anh bahawa Nabi saw bersabda 
اقرب ما يكون العبد من ربه وهو ساجد 
Sehampir2 tempat yang ada hamba itu drpd tuhannya dan iaitu sujud.. Maka menafi oleh taqyiidnya dengan jihat fauq/atas dan firman Allah
وما ينطق عن الهوى ان هو الا وحى يوحى
Dan tidak bertutur ia drpd hawa nafsu, tidak ia melainkan wahyu yang di wahyukan akan dia. Surah an najm ayat 3-4.
Dan dalil2 yang dihimpunkan diantara ayat dan hadis bahawa kita ketahui bahawa uluwu/atas ada baginya dua iktibar
1) iktibar idhafi/sandaran.
2) iktibar Hakiki/ sebenar.

Maka ketinggian makhluk setengahnya dengan setengah yang lainnya, sesungguhnya ianya uluww/atas idhafi kerana bahawa tidak suatupun drpd makhluk baginya jihat uluww/atas melainka bahawa ia dibandingkan dengan dengan nisbah kepada makhluk yang lainnya yang ianya di atasnya/fauq melainkan barang yang menghendaki Allah dan ini uluww/atas idhafi iaitu dua bahagi:
1) bahagian hissi( nyata/ dapat dirasa dengan pacaindra yang lima) dan iaitu yang difahamikan dengan nisbah kepada jihat makaniah yang ditentukan dengan jauhar yang berkehendak kepada tempat dan
2) bahagian maknawi dan iaitu yang difahamikan dengan nisbah kepada derjah kesempurnaan bangsa pengenalan bagi tuan2 Hati atau kesempurnaan bangsa Waham bagi tuan2 taqwa... Dirman Allah taala
ورفعنا بعضهم فوق بعض درجات
Dan kami angkatkan sebahagian mereka itu diatas/fauq setengah mereka  dengan beberapa derjat. Surah azzuhruf ayat 32 dan firman Allah taala 
انظر كيف فضلنا بعضهم على بعض وللاخرة اكبر درجات واكبر تفضيلا
Lihatlah bagaimana kami lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagian yang lain dan sesungguhnya pemberian di akhirat itu lebih besar tingkatan2nya dan lebih besar kurnianya..

Wallahuaalam insyaallah bersambung 
Bincangan uluww Hakiki..
Atau makna tinggi yang sebenar...

Hamba nih tak pandai mengarang jadi bahasa hamba banyak yang tak betul.  He he he tolong baiki yer mana2 yang salah atau tersilap. Wallahuaalam








Sent from my iPad

Sunday, 12 August 2012

Bab Hukum Wad ei yang lima:

Kitab Durruth Thamin..

Bab Hukum Wad ei yang lima:

Maka hukum wad'ei itu lima perkara:

1.      Pertama syarat dan

2.      Keduanya manik dan

3.      Ketiganya sebab dan

4.      Keempatnya sahih dan

5.      Kelimanya pasid ( rosak )

Maka apabila kita pukulkan lima ini iaitu hukum wad'ei yang lima kepada hukum taklifi yang lima dahulu iaitu wajib dan nadab dan haram dan makruh dan harus jadi hasilnya dua puluh lima.

Maka erti syarat itu :

مَا يَلْزَمُ مِنْ  عَدَمِهِ الْعَدَمُ وَلاَ يَلْزَمُ مِنْ وُجُودِهِ الوُجُودُ وَلاَ عَدَمُ لِذَتِهِ

 

Barang yang lazim daripada ketiadaan syarat ketiadaan masyrut dan lazim daripada ada syarat ada masyrut dan tiada nya bagi zatnya seperti haul ( cukup tahun) syarat bagi wajib zakat  maka lazim daripada ketiadaan haul ketiadaan wajib zakat dan tiada lazim daripada ada haul wajib zakat dan ketiadaan wajibnya dengan sekira-kira kita tilik kepada zat haul jua.

Dan adapun jika kita tilik kepada lainnya maka terkadang didapat akan haul dan tiada wajib zakat sebab ada manik iaitu hutang atau sebab tiada sebab iaitu iaitu  memiliki nisab .

Maka erti manik itu iaitu :

مَا يَلْزَمُ مِنْ  وُجُودِهِ الْعَدَمُ وَلاَ يَلْزَمُ مِنْ عَدَمِهِ الوُجُودُ وَلاَ عَدَمُ لِذَتِهِ

 

Barang yang lazim daripada wujud manik itu ketiadaan wujud hukum dan tiada lazim daripada ketiadaan manik itu wujud hukum dan tiada adamnya dengan ditilik kepada zatnya seperti haid umpamanya maka lazim daripada ada haid itu ketiadaan diperolehi  sembahyang dan lazim daripada ketiadaan haid itu ada sembahyang dan tiada adam sembahyang dengan sekira-kira kita tilik  kepada zat haid dan adapun dengan kita tilik kepada yang lain maka terkadang ketiaaan haid dan  tiada wajib sembahyang sebab ketiadaan syarat dan iaitu aqal atau ketiadaan sebab dan iaitu waktu.

Maka erti sebab itu iaitu:

مَا يَلْزَمُ مِنْ  وُجُودِهِ الوُجُودُ وَلاَ يَلْزَمُ مِنْ عَدَمِهِ العَدَمُ لِذَتِهِ

 

Barang yang lazim daripada wujudnya sebab itu wujud musabbab dan daripada ketiadaannya ketiadaan musabbab bagi zatnya seperti gelincir matahari umpamanya nisbah kepada wajib sembahyang zhuhur maka lazim daripada diperolehi gelincir matahari wujub zhuhur dan lazim daripada ketiadaan zawal ketiadaan wajib zhuhur nisbah ditilik bagi zatnya.

Dan adapun dengan kita tilik kepada yang lain daripadanya maka terkadang didapat gelincir matahari maka tiada wajib sembahyang kerana ketiadaan syarat iaitu beraqal atau sebab ada manik iaitu haid .

 

Maka erti sah itu iaitu : 

ماَ يَتَعَلَّقُ بِهِ النُّفُوذُ وَيُعْتَدُّ بِهِ

Barang yang bergantung dengan dia oleh lulus dan dibilangkan/diterimakan dengan dia.

 

Maka erti bathal itu iaitu:

ماَ لاَ يَتَعَلَّقُ بِهِ النُّفُوذُ وَلاَ يُعْتَدُّ بِهِ

 

Barang yang tiada bergantung dengan oleh lulus dan tiada dibilangkan dengan dia seperti sembahyang umpamanya maka yang sah itu barang yang melengkapkan segala syarat dan rukunnya dan bathal apabila ketiadaan suatu syarat daripada beberapa syaratnya atau ketiadaan satu rukun daripada beberapa rukunnya.


bersambung......


Monday, 16 July 2012

Kitab Tauhid Sirajul Huda ms 6

Kitab Tauhid Sirajul Huda ms 6
Kuliah Magrhib 16 julai 2012  di Muttaqun USJ12.


فائدة.
Ini Satu Faedah. Bermula aqal itu iaitu Cahaya yang dibangsakan kepada Ruh yang dengan dia mendapat oleh Nafsu( diri ) akan segala ilmu yang dibangsakan kepada Dharurah ( mudah ) dan ilmu yang dibangsakan kepada nazhor( fikir) dan istidlal. Maka nyatalah drpd yang demikian itu bahawa yang mendapat akan suatu itu iaitu nafsu( diri ) dan aqal itu pegawainya( petugasnya).

والمستحيل  ما لا يتصور  فى العقل وجوده 
Dan bermula erti mustahil itu iaitu barang yang tiada terupa pada aqal adanya dengan makna tiada dibenar aqal akan adanya.
Maka mustahil itu dua bahagi :
1) Pertama mustahil Dharuri maka iaitu barang yang tiada berkehendak sesaorang pada mengetahuikan dia kepada nazhor yakni mendirikan dalil seperti sunyi jirim daripada mengambil lapang dan
2) Keduanya mustahil Nazhori maka iaitu barang yang tiada dapat tiada pada mengetahuikan dia kepada nazhor yakni mendirikan dalil seperti wujud Syarik al Bari ( شريك الباري ) yakni ada sekutu bagi Tuhan Yang bernama Bari.

Dan terbahagi pula Mustahil itu kepada dua bahagi:
1) Pertamanya Mustahil Zat.
2) Keduanya Mustahil li Ghairihi.( لغيره ) dan dinamakan dia pula mustahil Aradhi ( عرضى ) ertinya yang baharu datang.

Dan mustahil Zati itu terbahagi pula kepada Dua bahagi:
1) Pertama mustahil Zat Muqaiad yakni pada hakikatnya tiada menerima ada sekali-kali tetapi muqaiad yakni terikat istihalahnya dengan selama-lama wujud zatNya seperti sunyi jirim daripada mengambil lapang .
2) Keduanya mustahil zat muthlak yakni hakikatnya tiada menerima ada  sekali- kali seperti wujud Syarik Al Bari dan segala lawan bagi sifat yang wajib bagi Allah taala.

Dan adapun mustahil lighairihi itu maka iaitu ketiadaan wujud satu mumkin dalam masa yang telah di takluk oleh Ilmu Allah taala dengan wujudnya di dalam demikian masa itu maka iaitu mustahil menerima tiada, jikalau adalah zat mumkin itu harus sekalipun kerana mustahil ada sesuatu yang tiada diketahui oleh Allah akan dia atau tiada sesuatu yang telah diketahuinya akan wujudnya kerana ilmu Allah itu meliputi.









Sent from my iPad

Monday, 16 April 2012

Wajib mendirikan imam yang adil

Wajib mendirikan imam yang adil

وواجب نصب امام عدل 

Dan mendirikan ( melantik ) imam yang adil itu wajib yakni satu kewajiban atas umat seaktu ketiadaan nas drpd Allah dan Rasulnya atas sesaorang yang tertentu dan ketiadaan lantikan cadangan daripada imam yang terdahulu, dengan menyalahinya sewaktu didapatkan nas drpd Allah seperti mana firman Allah :
يا داود انا جعلناك خليفة في الارض. ص : ٢٦
Wahai Daud sesungguhnya Kami ( Allah )  Kami jadikan engkau sebagai Khalifah pada muka bumi.
Atau daripada Rasulullah saw atau perlantikan daripada imam yang terdahulu seperti mana yang berlaku drpd Abi Bakr, maka bahawa sa dia telah berwasiat dengan khilafah kemudia daripada dia bagi Umar al khathob ra.

Masalah:
Dan tiada perbezaan pada wajibnya mendirikan atau melantik imam pada berlaku zaman fitnah dan lainnya seperti mana ianya mazhab Ahli Sunnah dan kebanyakan Muktazilah dan kata setengah Ulama: wajib bagi mendiamkan fitnah dan kata setengahnya wajib pada selain zaman fitnah kerana ianya zaman taat. Kata setengah tak wajib sama sekali.

Dikehendiki dengan adil disini:
Iaitu Adil dalam bab Syahadah yang tak dapat di tetapkan melainkan dengan syarat yang lima:
1 ) Islam kerana Kafir tidak memelihara maslahah orang islam.
2 ) Baligh yakni Cukup Umur,dan berakal. Kerana kanak kanak dan orang gila tidak mampu kedua2nya memerintah akan pekerjaan diri keduanya maka tidak boleh memerintah keduany akan pekerjaan orang lainnya.
4 ) Merdeka kerana hamba orang, kesebokan dirinya dengan khidmat akan tuannya. Dan kerana bahawa sa ia dibilang hina di mata manusia maka tidak digerunikan dan tidak di patuhikan suruhannya.
5 ) Ketiadaan Fasik, kerana orang yang fasik tidak dipercayai dengan dia pada suruhannya dan tegahannya. 

Dan dikehendakikan keadaannya adil itu sekalipun pada zahirnya. Kerana bahawa sa ia suatu yang diberati atas kita dengan dia. Maka tidak disyaratkan adil bathinnya.

Kemudian sekelian ini syarat, sesungguhnya iaitu dilakukan pada permulaan dan pada kelakuan ikhtiyar dan adapun pada waktu berkekalan ( setelah dia dilantik dengan lengkap sifat2 seperti diatas) maka tak di syaratkan seperti mana yang akan dimaklumkan akan datang.




@@@ بالشرع فاعلم لا بحكم العقل

فليس ركنا يعتقد فى الدين @@@ ولا تزغ عن امره المبين

الا بكفر فانبذن عهده @@@ فالله يكفينا اذاه وحده

بغير هذا لا يباح صرفه @@@ وليس يعزل ان ازيل وصفه

وامر بعرف واجتنب نميمه @@@ وغيبة وخصلة ذميمه

كالعجب والكبر وداء الحسد @@@ وكالمرء والجدل فاعتمد

وكن كما كان خيار الخلق @@@ حليف حلم تابعا للحق


Sent from my iPad

Wednesday, 4 April 2012

الكرامية Akidah Syiah Karamiah pilihan wahabiah malaysia dan lainnya

الكرامية
الكرامية بخراسان ثلاثة اصناف : حقائقية و طرئقية و اسحاقية. 
وهذه الفرق الثلاث لا يكفر بعضها بعضا وان اكفرهاسائر الفرق، فلهذا عددناها فرقة واحدة. 
وزعيمها المعروف محمد بن كرام ( وهو ابو عبد الله  محمد بن كرام السجستان الزاهد شيخ الطائفة الكرامية وكان من عباد المرجئة العبر ١/١٠ ) كان مطرودا من سجستان الى غرجستان وكان اتباعه فى وقته ارغاد شورمين وافشين وورد نيسابور في زمان ولاية محمد بن طاهر بن عبد الله بن طاهر، وتبعه على بدعته من اهل سواد نيسابور شرذمة من اكرة القرى والدهم.
وضلالات اتباعه اليوم متنوعة انواعا لا نعدها ارباعا ولا اسباعا لكنا نزيد على الالاف الافا ونذكر منها المشهور الذي هو بالقبح مذكور. 

Tuan pengasas mazhab Syiah Karamiyyah nihh nama dia Muhammad bin Karam yang iaitulah abu Abdillah Muhammad bin Karam as sijastani yang Zahid lagi Sheikh puak Karamiah dan adalah dianya dulu dari kalangan ubbad murjiah. Beliau dihalau keluar dari sijastan ke gharjastan..........

فمنها : ان ابن كرام دعا اتباعه الى تجسيم معبوده ( انظر مقالات الاشعري ١ / ٢٥٧ ) وزعم انه جسم له حد و نهاية من تحته  والجهة التى منها عرشه ، وهذا شبيه بقول الثنوية: ان معبودهم الذى سموه نورا يتناهى من الجهة التى تلاقى الظلام وان لم يتناه من خمس جهات. 

Setengah drpd ajaran akidahnya bahawa ibnu karam menyeru pengikut2nya kepada tajsim tuhan yang disembah (mengatakan Allah bertubuh ) dan menyangka ia jisim yang boleh disakatkan dan ada kesudahan darpada bawahnya dan berjihat yang setengah arash yang mana ini perkataan menyerupai perkataan penyembah berhala bahawa tuhan yang disembah mereka itu yang dipernamakan dengan nur yang berkesudahan dari pihak berjumpa kegelapan sekalipun kesudahannha dari pihak yang lima.

وقد وصف ابن كرام معبوده فى بعض كتبه بانه جوهر كما زعمت النصاري ان الله تعالى جوهر. وذلك انه قال فى خطبته كتابه المعروف بكتاب عذاب القبر: ( ان الله تعالى احدى الذات احدى الجوهر ) واتباعه اليوم لا يبوحون باطلاق لفظ الجوهر على الله تعالى عند العامة خوفا من الشناعة عند الاشاعة، واطلاقهم عليه اسم الجسم اشنع من اسم الجوهر، وامتناعهم من تسميته جوهرا مع قولهم بانه جسم كامتناع شيطان الطاق من الروافض من تسمية الاله جسما مع قوله بانه على صورة الانسان وليس على الخذلان فى سوء الاختيار قياس. 
وقد ذكر ابن كرام في كتابه ان الله تعالى مماس للعرش وقالوا : لا يصح وجود جسم بينه وبين العرش الا بان يحيط العرش الى اسفل وهذا معنى المماسة التى امتنعوا من لفظها.
واختلف اصحابه في معنى الاستواء المذكور فى قوله تعالى ( الرحمان على العرش استوى ). 
فمنهم : من زعم ان كل العرش مكان له وانه لو خلق بازاء العرش عروشا موازية لعرشه لصارت العروش كلها مكانا له؛ ولانه اكبرمنها كلها وهذا القول يوجب عليهم ان يكون عرشه اليوم كبعضه فى عرضه. 
ومنهم من قال انه لا يزيد على عرشه فى جهة المماسة ولا يفضل منه شئ علي العرش، وهذا يقتضى ان يكون عرضه كعرض العرش. 
وكان من الكرامية بنيسابور رجل يعرف بابراهيم بن مهاجر ينصر هذا القول ويناظر عليه. 


Sent from my iPad

Thursday, 16 February 2012

حديث افتراق هذه الأمة إلى ثلاث وسبعين فرقة


روى هذا الحديث جماعة من الصحابة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأثبته غير واحد من الحفاظ، وممن رواه من الصحابة: أبو أمامة وأنس بن مالك وعبد الله بن عمرو وعمرو بن عوف وعون بن مالك ومعاوية بن أبي سفيان وأبو هريرة وغيرهم من الصحابة.

telah meriwayat akan ini Hadis oleh Jemaah daripada kalangan sahabat daripada Rasulullah saw dan menthabitkan dia oleh tidak seorang dari kalangan Huffaz dan setengah drpd mereka yang Abu Umamah, Anas bin Malik, Abdullah bin Amrin, Amrub bin Aufin, Aun bin Malik, Muawiyah bin Abi Sufyan dan Abu Hurairah dan selain mereka itu drpd kalangan sahabat.

- معنى حديث افتراق هذه الامة إلى ثلاث وسبعين فرقة:

قال أبو منصور البغدادي في "الفرق بين الفرق" [1]: "إن النبي صلى الله عليه وسلم لم يُرد بالفرق المذمومة التي هي من أهل النار فِرَق الفقهاء الذين اختلفوا في فروع الفقه مع اتفاقهم على أصول الدين... وإنما فصل النبي عليه الصلاة والسلام بذكر الفرق المذمومة فرق أصحاب الأهواء الضالة الذين خالفوا الفرقة الناجية" اهـ.

وقال العلامة المحدث الشيخ عبد الله في كتابه "الدليل القويم" ما نصه [2]: "فقوله صلى الله عليه وسلم: "كلهم في النار إلا واحدة" أي أنهم يستحقون النار لمخالفتهم في الاعتقاد، لكن من لم يكن منهم غاليًا إلى الكفر يدخل الجنة بعد العذاب" اهـ أي إن لم يعف الله عنه.



Makna Hadis Iftiraq ( berpecah) Ini Umat kepada 73 Firqah//.
berkata Abu Manthur al Baghdadi dalam Kitab Firak baina Firak bahawa Nabi saw tidak menghendaki dengan firak yang dicelakan dia yang iaitu daripada Ahli Neraka iaitu firak Fuqaha yang berselisih mereka itu pada masaallah furuk serta muwafakat mereka itu atas usul agama/// sesunggunya membuat penceraian oleh Nabi saw dengan menyebut firak(beberapa firqah) yang dicelakan mereka itu drpd firak tuan tuan hawa yang sesat yang berselisih mereka itu akan firqah yang Najiah(mendapat kelepasan).

berkata Al Alamah Al Muhaddith Syeikh Abdullah dalam kitabnya " Dalil al Qayem) barang yang dinaskan maka sabda Nabi saw : sekelian mereka itu dalam neraka melainkan yang satu sahaja/// bermakna bahawa mereka itu mustahak akan neraka kerana menyalahi mereka itu pada iktikad akan tetapi mereka yang tidak adalah drpd mereka itu ialah yang melampau kepada kufur nescaya masuk dalam syurga selepas diazabkan dia///...





Wednesday, 15 February 2012

Pengenalan Mazhab dan kesesatan mereka

قال فى الخزائن السنية: اليونسية هم اصحاب يونس بن عبد الرحمن: قالوا : الله تعالى على العرش تحمله الملائكة. هم من الشيعة الامامية عند البغدادي. بينما عند الشهرستانى و الايجى هم فرقة من غلاة الشيعة ومن المشبهة. انظر : الفرق بين الفرق ص 88-89 , 239 : الملل و النحل 220 , المواقف 421 . وتوجد فرقة تسمى ايضا بالينوسية وهى من فرق المرجئة. انظر الملل و النحل : 162, المواقف 427 .
Berkata dalam kitab alKhazain Saniyah: Mazhab Yunusiah iaitu mereka yang mengikut fahaman Yunus bn Abdur Rahman yang berkata mereka itu Allah taala Atas Arash yang menanggung akan Arash itu oleh Malaikat. mereka juga dikata dari mazhab Syiah Imamiah disisi Baghdadiah manakala disisi Sahrastani dan Iiiji mereka itu daripada firqah melampau syiah dan Mushabbahah, rujukan kitab firaq baina firaq ms88-89,239, kitab milal wan nihal ms 220, kitab almawaqif ms 421 an didapat juga firqah yang dinamakan dengan ayunusiah ini iaitu daripada beberapa firqah Murjiah. kitab milal wan nihal ms 162 dan mawaqif ms 427. wallahuaalam