Sent from my iPad
Friday, 17 August 2012
Membathalkan perkataan mereka yang berkata bahawa Allah dalam jihat Fauqo atau fis Samaa ( langit )
Sent from my iPad
Sunday, 12 August 2012
Bab Hukum Wad ei yang lima:
Bab Hukum Wad ei yang lima:
Maka hukum wad'ei itu lima perkara:
1. Pertama syarat dan
2. Keduanya manik dan
3. Ketiganya sebab dan
4. Keempatnya sahih dan
5. Kelimanya pasid ( rosak )
Maka apabila kita pukulkan lima ini iaitu hukum wad'ei yang lima kepada hukum taklifi yang lima dahulu iaitu wajib dan nadab dan haram dan makruh dan harus jadi hasilnya dua puluh lima.
Maka erti syarat itu :
مَا يَلْزَمُ مِنْ عَدَمِهِ الْعَدَمُ وَلاَ يَلْزَمُ مِنْ وُجُودِهِ الوُجُودُ وَلاَ عَدَمُ لِذَتِهِ
Barang yang lazim daripada ketiadaan syarat ketiadaan masyrut dan lazim daripada ada syarat ada masyrut dan tiada nya bagi zatnya seperti haul ( cukup tahun) syarat bagi wajib zakat maka lazim daripada ketiadaan haul ketiadaan wajib zakat dan tiada lazim daripada ada haul wajib zakat dan ketiadaan wajibnya dengan sekira-kira kita tilik kepada zat haul jua.
Dan adapun jika kita tilik kepada lainnya maka terkadang didapat akan haul dan tiada wajib zakat sebab ada manik iaitu hutang atau sebab tiada sebab iaitu iaitu memiliki nisab .
Maka erti manik itu iaitu :
مَا يَلْزَمُ مِنْ وُجُودِهِ الْعَدَمُ وَلاَ يَلْزَمُ مِنْ عَدَمِهِ الوُجُودُ وَلاَ عَدَمُ لِذَتِهِ
Barang yang lazim daripada wujud manik itu ketiadaan wujud hukum dan tiada lazim daripada ketiadaan manik itu wujud hukum dan tiada adamnya dengan ditilik kepada zatnya seperti haid umpamanya maka lazim daripada ada haid itu ketiadaan diperolehi sembahyang dan lazim daripada ketiadaan haid itu ada sembahyang dan tiada adam sembahyang dengan sekira-kira kita tilik kepada zat haid dan adapun dengan kita tilik kepada yang lain maka terkadang ketiaaan haid dan tiada wajib sembahyang sebab ketiadaan syarat dan iaitu aqal atau ketiadaan sebab dan iaitu waktu.
Maka erti sebab itu iaitu:
مَا يَلْزَمُ مِنْ وُجُودِهِ الوُجُودُ وَلاَ يَلْزَمُ مِنْ عَدَمِهِ العَدَمُ لِذَتِهِ
Barang yang lazim daripada wujudnya sebab itu wujud musabbab dan daripada ketiadaannya ketiadaan musabbab bagi zatnya seperti gelincir matahari umpamanya nisbah kepada wajib sembahyang zhuhur maka lazim daripada diperolehi gelincir matahari wujub zhuhur dan lazim daripada ketiadaan zawal ketiadaan wajib zhuhur nisbah ditilik bagi zatnya.
Dan adapun dengan kita tilik kepada yang lain daripadanya maka terkadang didapat gelincir matahari maka tiada wajib sembahyang kerana ketiadaan syarat iaitu beraqal atau sebab ada manik iaitu haid .
Maka erti sah itu iaitu :
ماَ يَتَعَلَّقُ بِهِ النُّفُوذُ وَيُعْتَدُّ بِهِ
Barang yang bergantung dengan dia oleh lulus dan dibilangkan/diterimakan dengan dia.
Maka erti bathal itu iaitu:
ماَ لاَ يَتَعَلَّقُ بِهِ النُّفُوذُ وَلاَ يُعْتَدُّ بِهِ
Barang yang tiada bergantung dengan oleh lulus dan tiada dibilangkan dengan dia seperti sembahyang umpamanya maka yang sah itu barang yang melengkapkan segala syarat dan rukunnya dan bathal apabila ketiadaan suatu syarat daripada beberapa syaratnya atau ketiadaan satu rukun daripada beberapa rukunnya.
bersambung......
Monday, 16 July 2012
Kitab Tauhid Sirajul Huda ms 6
Sent from my iPad
Monday, 16 April 2012
Wajib mendirikan imam yang adil
Sent from my iPad
Wednesday, 4 April 2012
الكرامية Akidah Syiah Karamiah pilihan wahabiah malaysia dan lainnya
Sent from my iPad
Thursday, 16 February 2012
روى هذا الحديث جماعة من الصحابة عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وأثبته غير واحد من الحفاظ، وممن رواه من الصحابة: أبو أمامة وأنس بن مالك وعبد الله بن عمرو وعمرو بن عوف وعون بن مالك ومعاوية بن أبي سفيان وأبو هريرة وغيرهم من الصحابة.
telah meriwayat akan ini Hadis oleh Jemaah daripada kalangan sahabat daripada Rasulullah saw dan menthabitkan dia oleh tidak seorang dari kalangan Huffaz dan setengah drpd mereka yang Abu Umamah, Anas bin Malik, Abdullah bin Amrin, Amrub bin Aufin, Aun bin Malik, Muawiyah bin Abi Sufyan dan Abu Hurairah dan selain mereka itu drpd kalangan sahabat.
- معنى حديث افتراق هذه الامة إلى ثلاث وسبعين فرقة:
قال أبو منصور البغدادي في "الفرق بين الفرق" [1]: "إن النبي صلى الله عليه وسلم لم يُرد بالفرق المذمومة التي هي من أهل النار فِرَق الفقهاء الذين اختلفوا في فروع الفقه مع اتفاقهم على أصول الدين... وإنما فصل النبي عليه الصلاة والسلام بذكر الفرق المذمومة فرق أصحاب الأهواء الضالة الذين خالفوا الفرقة الناجية" اهـ.
وقال العلامة المحدث الشيخ عبد الله في كتابه "الدليل القويم" ما نصه [2]: "فقوله صلى الله عليه وسلم: "كلهم في النار إلا واحدة" أي أنهم يستحقون النار لمخالفتهم في الاعتقاد، لكن من لم يكن منهم غاليًا إلى الكفر يدخل الجنة بعد العذاب" اهـ أي إن لم يعف الله عنه.
Makna Hadis Iftiraq ( berpecah) Ini Umat kepada 73 Firqah//.
berkata Abu Manthur al Baghdadi dalam Kitab Firak baina Firak bahawa Nabi saw tidak menghendaki dengan firak yang dicelakan dia yang iaitu daripada Ahli Neraka iaitu firak Fuqaha yang berselisih mereka itu pada masaallah furuk serta muwafakat mereka itu atas usul agama/// sesunggunya membuat penceraian oleh Nabi saw dengan menyebut firak(beberapa firqah) yang dicelakan mereka itu drpd firak tuan tuan hawa yang sesat yang berselisih mereka itu akan firqah yang Najiah(mendapat kelepasan).
berkata Al Alamah Al Muhaddith Syeikh Abdullah dalam kitabnya " Dalil al Qayem) barang yang dinaskan maka sabda Nabi saw : sekelian mereka itu dalam neraka melainkan yang satu sahaja/// bermakna bahawa mereka itu mustahak akan neraka kerana menyalahi mereka itu pada iktikad akan tetapi mereka yang tidak adalah drpd mereka itu ialah yang melampau kepada kufur nescaya masuk dalam syurga selepas diazabkan dia///...