Friday, 30 September 2011

sambungan Durruthamin

Dan makna  وَالوَضْعِ لَهُمَا

 

( عِبَارَةٌ عَنْ نَصْبِ الشَارِعِ أَماَرَةٌ عَلَى حُكْمِ مِنْ تِلْكَ الاَحْكاَمْ الخَمْسَةِ )

Ibarat daripada mendirikan oleh Syara' akan tanda atas suatuhukum daripada demikian segala hukum yang lima dahulu itu.

Maka hukum wad'ei itu lima perkara:

  1. Pertama syarat dan
  2. Keduanya manik dan
  3. Ketiganya sebab dan
  4. Keempatnya sahih dan
  5. Kelimanya pasid ( rosak )

Maka apabila kita pukulkan lima ini iaitu hukum wad'ei yang lima kepada hukum taklifi yang lima dahulu iaitu wajib dan nadab dan haram dan makruh dan harus jadi hasilnya dua puluh lima.

Maka erti syarat itu :

مَا يَلْزَمُ مِنْ  عَدَمِهِ الْعَدَمُ وَلاَ يَلْزَمُ مِنْ وُجُودِهِ الوُجُودُ وَلاَ عَدَمُ لِذَتِهِ

 

Barang yang lazim daripada ketiadaan syarat ketiadaan masyrut dan lazim daripada ada syarat ada masyrut dan tiada nya bagi zatnya seperti haul ( cukup tahun) syarat bagi wajib zakat  maka lazim daripada ketiadaan haul ketiadaan wajib zakat dan tiada lazim daripada ada haul wajib zakat dan ketiadaan wajibnya dengan sekira-kira kita tilik kepada zat haul jua.

Dan adapun jika kita tilik kepada lainnya maka terkadang didapat akan haul dan tiada wajib zakat sebab ada manik iaitu hutang atau sebab tiada sebab iaitu iaitu  memiliki nisab .

Maka erti manik itu iaitu :

مَا يَلْزَمُ مِنْ  وُجُودِهِ الْعَدَمُ وَلاَ يَلْزَمُ مِنْ عَدَمِهِ الوُجُودُ وَلاَ عَدَمُ لِذَتِهِ

 

Barang yang lazim daripada wujud manik itu ketiadaan wujud hukum dan tiada lazim daripada ketiadaan manik itu wujud hukum dan tiada adamnya dengan ditilik kepada zatnya seperti haid umpamanya maka lazim daripada ada haid itu ketiadaan diperolehi  sembahyang dan lazim daripada ketiadaan haid itu ada sembahyang dan tiada adam sembahyang dengan sekira-kira kita tilik  kepada zat haid dan adapun dengan kita tilik kepada yang lain maka terkadang ketiaaan haid dan  tiada wajib sembahyang sebab ketiadaan syarat dan iaitu aqal atau ketiadaan sebab dan iaitu waktu.

Maka erti sebab itu iaitu:

مَا يَلْزَمُ مِنْ  وُجُودِهِ الوُجُودُ وَلاَ يَلْزَمُ مِنْ عَدَمِهِ العَدَمُ لِذَتِهِ

 

Barang yang lazim daripada wujudnya sebab itu wujud musabbab dan daripada ketiadaannya ketiadaan musabbab bagi zatnya seperti gelincir matahari umpamanya nisbah kepada wajib sembahyang zhuhur maka lazim daripada diperolehi gelincir matahari wujub zhuhur dan lazim daripada ketiadaan zawal ketiadaan wajib zhuhur nisbah ditilik bagi zatnya.

Dan adapun dengan kita tilik kepada yang lain daripadanya maka terkadang didapat gelincir matahari maka tiada wajib sembahyang kerana ketiadaan syarat iaitu beraqal atau sebab ada manik iaitu haid .

 

Maka erti sah itu iaitu : 

ماَ يَتَعَلَّقُ بِهِ النُّفُوذُ وَيُعْتَدُّ بِهِ

Barang yang bergantung dengan dia oleh lulus dan dibilangkan dengan dia.

 

Maka erti bathal itu iaitu:

ماَ لاَ يَتَعَلَّقُ بِهِ النُّفُوذُ وَلاَ يُعْتَدُّ بِهِ

 

Barang yang tiada bergantung dengan oleh lulus dan tiada dibilangkan dengan dia seperti sembahyang umpamanya maka yang sah itu barang yang melengkapkan segala syarat dan rukunnya dan bathal apabila ketiadaan suatu syarat daripada beberapa syaratnya atau ketiadaan satu rukun daripada beberapa rukunnya.

وَالْحُكْمُ العاَدِى هُوَ إِثْبَاتُ الرَّبْطِ بَيْنَ أَمْرٍ وَ أَمْرٍ وُجُوداَ أَو عَدَماً بِوَاسِطَةِ التَكَرُّرِ مَعَ صِحَّةِ التَّخَلُّفِ وَعَدَمِ تَأْثِيرِ أَحَدِهِماَ فِى الآخَرِ أَلْبَتَةَ

Dan hukum adat itu iaitu kita ithbatkan tambatan antara satu pekerjaan dan satu pekerjaan pada wujudnya atau pada adamnya dengan menengahi berulang-ulang serta sah bersalah-salahan dan ketiadaan memberi bekas salah suatu daripada keduanya pada yang lainnya sekali-kali.

Bermula bahagian tambatan itu empat bahagian:

  1. Pertamanya tambatan wujud dengan wujud seperti kita tambatkan wujud kenyang sebab ada wujud makan.
  2. Keduanya tambat adam (tiada) dengan adam seperti tambat ketiadaan kenyang dengan ketiadaan makan.
  3. Ketiganya tambat wujud dengan adam seperti kita tambatkan ada lapar dengan ketiadaan makan.
  4. Keempatnya tambat adam dengan wujud seperti kita tambatkan akan ketiadaan lapar keadaan makan.  

 

Sunday, 28 August 2011

sambungan kitab Durruth Thamin

Dan bahagian yang keduanya itu makna kata sheikh:

وَالنَّوْعُ الثَّانِى خَبَرُ الرَّسُولِ الْمُؤَيِّدِ بِالْمُعْجِزَةِ

Dan bahagian yang keduanya iaitu khobar Rasulullah saw yang dikuatkan dengan mukjizat  yakni khobar yang keluar daripada lidah  Rasulullah saw yang menunjukkan benarnya dengan perkara yang mencarikkan bagi  adat yang menunjukan atas benar ianya pesuruh Allah.

 

وَهُوَ مُوْجِبُ لِلْعِلْمِ وَالِاسْتَدْلاَلِ وَالْعِلْمُ الثَابِتُ بِهِ يُضَاهِى الْعِلْمُ الْثَابِتُ بِالضَّرُورَةِ فِى التَّيَقُّنِ وَالثَبَاتِ.

Dan iaitu khobar Rasulullah saw itu mewajibkan ( menjadi sebab ) bagi pengetahuan dan yang bangsa mengambil dalil  yakni dengan ditilik pada dalil dan yang demikian itu seperti dikatanya ini khobar orang yang thabit pesuruhan dengan mukjizat maka tiap-tiap khobar yang thabit dengan mukjizat maka adalah ia iaitu khobar yang thabit sadiq qat'an maka hasil ( yang menghasilkan) ilmu bagi kita atas khobarnya itu sadiq qat'an dan ilmu yang thabit dengan khobar Rasulullah saw itu menyerupai dengan ilmu yang thabit dengan dharuri pada yaqinnya dan pada tayaqqan yakni khobar Rasulullah saw dan khobar yang mutawatir itu keduanya hasil yaqin dan jazam dan putus dan hanya perceraian antara keduanya itu bahawa sanya ilmu yang hasil daripada khobar Rasulullah saw itu iaitu tiada hasil ia melainkan bagi orang yang Ahli istidlal dan ilmu yang hasil daripada khobar mutawatir itu tiada disyaratkan baginya istidlal.

 

( وَاَمَّا الْعَقْلُ فَهُوَ سَبَبُ الْعِلْمِ أَيْضاً وَمَا ثَبَتَ مِنْهُ بِالْبَدِيْهَةِ فَهُوَ ضَرُورِىٌ كَالْعِلْمِ بِأَنَّ الكُلَّ أَعْظَمُ مِنْ جُزْئِهِ وَماَ ثَبَتَ بِهِ الاِسْتِدْلاَلُ فَهُوَ اِكْتِساَبِى )

Dan adapun Aqal  maka iaitu sebab bagi pengetahuan pula dan barang yang thabit daripadanya dengan nyata maka iaitu dinamakan dharuri seperti kita mengetahuikan dengan bahawa sanya "kul" itu terlebih besar dari "juzuknya".

Dan seperti satu itu setengah dua dan kurang daripada sepuluh dan barang yang thabit dengan mengambil dalil yakni dengan nazhar maka iaitu dinamakan kasbi(usha) seperti hukumkan alam ini baharu sebab kita melihat ia berubah-ubah maka tiap-tiap yang berubah-ubah itu dihukumkan dengan baharu.

 

"Masalatun"

Ketahui oleh mu bahawa sanya ilmu itu;

  1. ada kalanya tasawur ( gambaran),
  2. dan adakalanya tasdiq:

Maka makna tasawur itu iaitu mendapatikan kejadian sesuatu itu dengan tiada dihukumkan atasnya dengan nafi atau ithbat seperti kita tasawurkan makna alam iaitu tiap-tiap yang maujud  yang lain daripada Allah.

Maka makna tasdiq itu iaitu mendapatkan kejadian suatu itu serta kita hukumkan atasnya dengan nafi atau ithbat seperti kita kata alam ini baharu dan ini bukan qadim.

Dan bahawa sanya hukum itu iaitu

( أِثْبَاتُ أَمْرٍ أَوْ نَفْيُهُ )

Menyabitkan suatu pekerjaan atau menafikan dia seperti kita kata bermula alam ini baharu pada ithbatnya atau alam ini bukan qadim pada nafinya dan bahawa sanya:

 

( الحَاكِمُ بِالاِثْبَاتِ أَوِ النَّفْىِ اِماَ الشَّرْعُ وَاِماَّ الْعَقْلُ وَاِماَّ العَادَةُ )

Yang menghukum dengan ithbat itu atau dengan nafi itu:

  1. Ada kalanya Sya'ra
  2. Ada kalanya Adat
  3. Ada kalanya Aqal

Maka dari kerana inilah terbahagi hukum itu kepada bahagian:

  1. Pertama hukum Syar'ei dan
  2. keduanya hukum Adat dan
  3. Ketiganya hukum Aqal,

Maka hukum Syara' itu iaitu

 

( وَهُوَ خِطَابُ اللهِ تعالى المُتَعَلِّقُ بِأَفْعاَلِ المُكَلَّفِينَ بِالطَلَبِ أَوِ الْاِبَاحَةِ وَالوَضْعِ لَهُمَا )

 Iaitu tuntut Allah taala yang bergantung dengan perbuatan mukallaf ada kalanya dengan tholab dan adakalanya dengan ibahat dan adakalanya dengan dihantarkan bagi keduanya.

  1. Maka masuk di dalam kata tholab (tuntut ) itu empat perkara:
  2. Pertamanya Ijab ( wajib )
  3. Keduanya nadbun ( sunat )
  4. Ketiganya tahrim ( haram )
  5. Keempatnya makruh

 

( فَالاِيجَابُ طَلَبُ الفِعْلِ طَلَباً جَازِماً كَالاِيماَنِ بِاللهِ وَرَسُولِهِ وَقَوَاعِدِ الاِسْلاَمِ )

Maka tuntut wajib itu iaitu tuntut berbuat akan sebagai tuntut yang putus ( mesti) seperti suruh beriman dengan Allah dan rasulnya dan dengan qawaeid islam  yakni segala rukun islam yang lima.

 

( فَالنَدْبُ طَلَبُ الفِعْلِ طَلَباً غَيْرَ جَازِمٍ كَصَلاَةِ الفَجْرِ )

Dan yang sunat itu iaitu tuntut perbuat akan sebagai tuntut yang tiada putus seperti tuntut suruh sembahyang sunat subuh.

 

( وَالتَّحْرِيمُ طَلَبُ الكَفِّ عَنِ الفِعْلِ طَلَبَاً جَازِماً كَشُرْبِ الخَمْرِ )

Dan haram itu iaitu tuntut tegah daripada perbuat akan sebagai tuntut yang putus (mesti) seperti tegah minum Arak.

 

( وَالكَرَاهَةُ طَلَبُ الكَفِّ عَنِ الفِعْلِ طَلَبَاً غَيْرَ جَازِمٍ كَتِلاَوَةِ القُرْآنِ فِى الرُّكُوعِ )

Dan makruh itu iaitu tuntut tegah daripada perbuat akan sebagai tuntut yang tiada putus seperti membaca quran di dalam rukuk.

 

(هِىَ إِذْنُ الشَّرْعِ فِى الفِعْلِ وَالتَرْكِ مِنْ غَيْرِ تَرْجِيحٍ لِاَحَدِهِماَ عَلَى الآخَرِ كَالاَكْلِ الخُبْزِ وَلُبْسِ القَطْنِ )

 

Iaitu ibarat daripada mengharus oleh Syara' pada berbuat dan meninggalkan dia dengan ketiadaan berat salah satu daripada keduanya atas yang lainnya seperti memakan roti dan memakai kain benang. Dan makna  وَالوَضْعِ لَهُمَا

Saturday, 27 August 2011

sambungan kitab Duruth Thamin

Faedah  kata Sheikh Najmuddin an Nasafi pada Aqaeidnya  rahimahuallah taala:

 

قَالَ أَهْلُ الحَقِّ : حَقَائِقُ الأَشْياَءِ ثَابِتَةٌ وَالعِلْمُ بِهاَ مُحَقِّقٌ

Telah berkata oleh Ulama Ahli usuluddin  bermula hakikat itu yakni segala perkara yang kita iktikadkan adanya itu thabit ia yakni ada maujud pada khorij ( yang boleh dilihat oleh mata kepala) yakni hakikat suatu itu kejadiannya suatu itu yang ia berdiri dengan dia seperti umpama manusia itu apa hakikatnya  maka dikata hakikatnya itu hayawan yang berkata-kata dan kata Sheikh pula dan mengetahui dengan dia ertinya dengan hakikat segala perkara itu sebenarnya yakni thabit ditasawurkan dan ditasdikkan dengan adanya inilah perkataan Ahli hak khilaf bagi kaum yang sesat iaitu kaum Saufasthoiyah dan lagi katanya:

 

وَأَسْباَبُ العِلْمِ لِلْخَلْقِ ثَلاَثٌ : الحَواَسُ السَّلِيمَةُ وَالخَبَرُ الصَادِقُ وَالعَقْلُ

segala sebab bagi pengetahuan yakni sebab yang mendapatkan bagi ilmu yang baharu itu tiga sebab dengan istiqra':

  1. pertamanya    hawas yang sejahtera yakni pendapat yang lima  yang sejahtera                           yang lagi akan datang (bahasannya).
  2. keduanya        khobar yang sadiq yakni khobar yang benar yang muafakat bagi                          waqi'.
  3. ketiganya        Aqal iaitu nur yang ditaruh di dalam suwaida'i  hati.

Maka adalah bersalah-salahan derjatnya ada yag sedikit dan ada yang banyak maka bersalah-salahan  manusia maka yang terlebih sempurna Aqal itu kepada Nabi kita saw.

 

فَالحَواَسُ خَمْسٌ اَلسَّمْعُ وَالْبَصَرُ وَالشِّمُّ وَالذَّوْقُ وَالْلَمْسُ

Maka Hawas itu lima pertamanya pendengar dan keduanya penglihat dan ketiganya pencium dan keempatnya perasa dan keliamanya penjabat.

Maka pendengar itu iaitu satu kuah yang dijadikan dia pada telinga yang mendapat dengan dia akan segala suara.

Dan pelihat itu kuah yang dijadikan akan dia pada mata yang mendapat dengan dia akan segala warna  dan segala rupa dan umpama keduanya.

Dan pencium itu kuah yang dijadikan dia pada hidung yang mendapat dengan dia segala bau-bauwan.

Dan perasa itu iaitu kuah yang dijadikan pada lidah yang mendapatkan dengan dia akan segala rasa manis dan masam dan lainnya.

Dan penjabat itu iaitu kuah yang dijadikan dia yang bertaburan pada ghalib tubuhnya yang mendapatkan dengan dia akan panas dan sejuk dan umpamanya.

 

وَبِكُلِّ حاَسَةٍ مِنْهاَ يُتَوَقَّفُ عَلَى ماَ وُضِعَتْ هِىَ لَهُ

Dan dengan tiap-tiap pendapat  satu daripada yang lima itu terhenti ia atas barang yang dijadikan ia baginya maka didapatkan segala pelihat itu dengan mata tiada dengan telinga dan didapat akan segala pendengar itu dengan telinga dan pencium itu dengan segala hidung  demikianlah dikatakan pada tiap-tiap suatu yang tersebut  itu dengan dijadikan oleh Allah  dan dilakukan pada adat jua tiadac dengan makna bahawa sanya tiada dapat melainkan demikian itu tetapi kuasa Allah taala  bahawa menjadikan akan mendengar itu pada anggota  yang lainnya  daripada telinga maka didengar dengan sekelian tubuhnya demikianlah  dikatakan pada yang lainnya.

 

وَالخَبَرُ الصَّادِقُ عَلَى نَوْعَينِ أَحَدُهُماَ اَلْخَبَرُ الْمُتَواَتِرُ الثاَبِتُ عَلَى أَلْسِنَةِ قَوْمٍ لاَ يَتَصَوَّرُ                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              تَوَاطُؤُهُمْ عَلَى الكَذِبِ

Bermula khobar yang sadiq itu terbahagi ia atas dua bahagi:

Salah satu daripada keduanya itu khobar mutawatir yang iaitu atas lidah beberapa kaum yang tidak terupa oleh muafakay mereka itu atas dustanya.

 

وَهُوَ مُوجِبٌ لِلْعِلْمِ الضَّرُورِي كَالْعِلْمِ بِالمُلُوكِ الْخاَلِِيَةِ فِى الْأَزْمِنَةِ الْماَضِيَةِ وَالْبُلْدَانِ النَّائِيَةِ

Dan iaitu khobar yang mutawatir itu mewajibkan bagi ilmu dharuri iaitu pengetahuan yang tiada berkehendak kepada tilik dan usha seperti mengetahui kita dengan beberapa raja-raja yang dahulu dahulu sepert kerajaan  Nabi Sulaiman dan Zulkarnain pada masa yang telah lalu beberapa tahun dan beberapa bulan dan beberapa hari dan beberapa negeri yang jauh seperti negeri Rom dan Syam dan Baghdad dan lainnya.

Maka adalah segala yang tersebut itu ilmu yang putus lagi nyata adanya tiada dapat didusta lagi.

Thursday, 14 July 2011

sambungan sebelumnya

Dan ada kalanya imannya itu dengan sebab shuhud akan tajalli tuhannya atas mata hatinya maka jadi hapus daripadanya itu wujud yang lain maka Allah jua yang maujud tiada ada sertanya suatu seperti yang disebutkan pada hadis:

 

كَانَ اللهُ وَلاَ شَئَ مَعَهُ وَهُوَ الآنُ كَماَ كَانَ عَلَيهِ

Adalah Allah maujud dan tiada ada  sertanya itu suatu dan iaitu sekarang seperti barang yang ada dahulu atasnya inilah sehingga-hingga pangkat yang diatas mertabat iman khowasul khowas  seperti firman Allah taala :

 

وَلِكُلِّ دَرَجاَتٍ مِماَّ عَمِلُوا

ertinya dan thabitlah bagi tiap-tiap saorang itu beberapa pangkatnya daripada barang yang dikerjakannya dan lagi firman Allah taala:

 

يَرْفَعِ اللهُ الَّذِينَ أَمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ اُوتُوا العِلْمَ دَرَجاَتٌ

telah mengangkat oleh Allah taala akan mereka yang percaya dari kalangan kamu dan mereka yang didatangkan ilmu itu beberapa darajatnya

 

وَاللهُ سُبْحاَنَهُ وَتَعاَلَى فَوقَ مَعْرِفَةِ العاَرِفِينَ وَأَعلَى مِنْ وَصْفِ الوَاصِفِينَ وَلاَ يُحِيطُونَ بِهِ عِلْماً

bermula Allah subhanahu wa taala itu di atas pengetahuan orang yang Arifinnya dan terlebih tinggi daripada diperi  oleh orang yang memperikan dan tiada dapat diliputi dengan dia pengetahuan. Jikalau nyata ia bagi hati orang yang Arif nescaya terbakar barang yang sampai pelihatan matanya.

 

فَلَماَّ تَجَلَّى رَبُّهُ لِلجَبَلِ جَعَلَهُ دَكَّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقاَ

Maka tatkala tajalli tuhannya bagi bukit jadilah bukit itu hancur dan gugur Musa itu pada hala pensan.

Maka disanalah putus isyarat orang yang Arif dan disanalah kelu bagi segala lidahnya daripada ibarat dan hanya sanya orang yang Arif itu mengetahui ia akan had ( sakatan) dirinya dan mencebuk daripada kuat marifatnya atas sekira-kira penolongnya jua dan orang yang Alim lagiu mempunyai terang mata hatinya itu berkata ia seqadar barang yang didapati daripada bahagiannya yang diberikan dia dan keadaan hakikat kunhu zatnya itu tersembunyi daripada sampai ilmu makhluk dan hanya yang didapati itu qadar tajallinya jua maka disebutkan dengan rumuz dan isyarat jua demikianlah adanya  والله فوق كل ذى علم عليم

Monday, 11 July 2011

kuliah tauhid 11 julai.

Shahdan:

Adalah maksud yang terlebih besar daripada ilmu ini iaitu mengenal akan tuhan Rabbil Arbab maka mengenal akan dia itu fardhu yang lazim bagi yang Aqil baligh maka hendaklah diketahuinya dengan iktikad yang jazim yang muafakat bagi sawwab ( betul).

Maka tiada hasil iktikad itu melainkan mengikut bagi quran dan hadis Nabi saw dan mengikut bagi keduanya itu mengangkatkan hijab shak dan zhon dan waham maka didapatnya ilmu yang putus yang yaqin.

Maka diketahuinya bahawa sanya segala Alam ini tanda yang menunjukkan keadaan tuhan yang menjadikan dia itu amat kuasa lagi amat mengetahui lagi yang mendirikan tujuh petala langit dan bumi lagi ialah tuhan yang wajib wujudnya lagi qadim lagi baqi ialah yang mentadbirkan segala yang maujud ini lagi amat nyata daripada tiap-tiap suatu dan ialah yang menyatakan tiap-tiap sesuatu kerana bahawa sanya ioa menerangkan tujuh petala langit dan bumi dan jikalau tiada nurnya yang meliputi bagi tiap-tiap suatu maka betapa nyata tiap-tiap suatu itu.

Maka jangan kita sangka  ia terdinding dengan Alam ini kerana yang terdinding itu maqhur yakni tergagah   وَهُوَ القاَهِرُ فَوْقَ عِباَدِهِ  ertinya ialah yang mengerasi atas segala hambanya.

Maka betapa ia tersembunyi pada hal ia terlebih zahir daripada tiap-tiap suatu dan hanya sesungguhnya terdinding makhluk itu daripadanya sebab sangat nyatanya dan sangat cemerlang cahayanya maka ialah yang terlebih zahir daripada bahawa mengambil dalil atasnya lagi terlebih besar daripada bahawa menyampaikan dia dengan suatu yang lain daripadanya kepadanya maka ialah yang awal dan yang akhir dan yang zahir dan yang bathin dan ialah dengan tiap-tiap suatu itu amat mengetahui dan ialah dengan tiap-tiap suatu itu amat meliputi dan ialah yang terlebih hampir daripada urat lehernya.

Dan hanya sesungguhnya yang mendindingkan dia itu waham yang bangsa aghyar yang adamiyah pada hati kita maka ialah yang mendindingkan daripada melihat akan nyata wujudnya dan sebab bersusun ain athar yang termeteri pada mata hatinya dan jika hilanglah aghyar dan athar daripada mata hatinya dengan dicarikkan hijab yang bangsa wahmiyah yang adamiyah itu nescaya keluarlah cahaya matahari makrifat dan ilkmu dan melihatlah ia akan ain maujud yang terlebih daripada mengambil dalil atasnya dan nyatalah ia yang menyatakan tiap-tiap suatu.

Dan lagi maksud daripada ilmu ini hendak menyabitkan bagi kamal zatnya taala tuhan kita dan menyabitkan sifat kamalat dan tunggal pada menjadikan alam ini dan menafikan dia daripada segalasifat yang kekurangan dan bersamaan dengan segala yang baharu ini.

Dan demikian lagi maksud daripada ilmu ini ialah hendak menyabitkan keadaan bagi Allah subhanahu wa taala itu beberapa banyak rasulnya dan ialah daripada manusia yang terlebih akmal manusia pada zamannya ialah mempunyai segala sifat yang keelukan dan menafikan daripadanya segala kekurangan dan wajib atas tiap-tiap orang membenarkan barang yang dikhabarkan daripada segala yang ghaib-ghaib yang lagi akan datang dan yang sudah dahulu maka sekeliannya itu benar lagi hak.

Ketahui oleh mu maka adalah manusia itu beberapa pangkat pada iman itu

  1. Ada kalanya dengan taklid.
  2. Ada kalanya Arif.

Maka orang yang taklid itu iaitu iktikad yang jazam lagi muafakat bagi hak yang keluar daripada hatinya lagi membenarkan dia dengan ketiadaan dalil dan burhan.

Maka yang Arif itu:

Ada kalanya  iktikadnya itu jazam lagi muafakat barang yang pada Allah taala serta dengan dalil dan burhan jua inilah pada kebanyakan ahli zahir.

Ada kalanya iktikadnya itu jazam lagi muthabiq dengan hak lagi mustaqir dengan didapatnya dengan wijdan dengan ketiadaan berkehendak kepada dalil dan burhan maka inilah iman ahli khawas.

Tuesday, 5 July 2011

kuliah tauhid 5 julai kitab Durruth Thamin

Dan tak dapat tiada bagi orang yang berkehendak masuk bicara ilmu atas jalan yang sempurnanya bahawa diketahui dahulunya akan mabadi yang sepuluh ini.

 

حَدُّهُ وَمَوْضُوعُهُ وَوَاضِعُهُ وَاسْمُهُ وَغَايَتُهُ وَحُكْمُهُ وَمَقْصُودُهُ وَاسْتِمْدَادُهُ وَفَائِدَتُهُ وَنِسْبَتُهُ

Tandanya dan tempat hantarnya dan yang menghantarkan dia dan namanya dan kesudahannya dan hukumnya dan maksudnya dan tempat ambilnya dan faedahnya dan nisbahnya  inilah yang dinamakan mabadi yang sepuluh perkara itu.

1.         Maka had ilmu Usuluddin ini yang dimaksudkan padanya

 

اَلْعِلْمُ بِالْعَقَائِدِ الدِّينِيَّةِ النَّاشِئَةِ عَنِ الأَدِلَّةِ الْيَقِينِيَّةِ

Iaitu ilmu dengan beberapa aqaeid yang bangsa agama yang tertentu daripada beberapa dalil yang diyakinkan.

.

2.         Dan maudu'nya itu zat Allah taala dan segala Ambiyanya yang kita bicarakan itu zat Allah dan segala Rasulnya daripada sekira-kira yang kita bicarakan daripada barang yang wajib baginya dan yang mustahil dan yang harus.

 

3.         Dan Wadi'nya yakni pertama-tama orang yang menghantarkan dia itu iaitu Abu Hassan Asaari.

Dan adalah ceritanya, adalah Abu Hassim al Jubaei guru Abul Hassan Asaari lagi pula bapa tiri suami ibunya maka tinggal mengikut barang yang diambil daripada ilmu Muktazilah empat puluh tahun kemudian maka melihat ia akan Nabi saw pada tidurnya tiga kali pada hal berkata ia baginya pada tiap-tiap kalinya: Hai abal hassan tolong oleh mu akan aqaeid yang diriwayatkan daripada aku maka bahawa sanya ia sebenar maka sembah Abul Hassan pada yang ketiga kalinya batapa aku tinggal akan mazhab yang sudah aku tasawurkan masaalahnya dan aku ketahui akan dalilnya tiga puluh tahun daripada bicara aku dengan ilmunya maka sabda Rasulullah saw jika tiada aku ketahui bahawa sanya Allah taala menolong akan dikau dengan penolongnya tiada aku suruh akan dikau kemudian maka jaga ia daripada tidurnya maka berkata ia tiada kemudian daripada nyata yang sebenar melainkan sesat kemudian maka mengambil akan beberapa Hadis yang menolongkan akan iktikad Ahli Sunnah dan jemaah yang datang pada melihat akan Allah taala pada hari kiamat dan hadis memberi sufaat Nabi saw dan lainnya maka ditolongkan dia oleh Allah dengan penolongnya maka adalah ia membukakan daripadanya beberapa bicara dan beberapa dalil dan burhan yang tiada pernah mendengar daripada Sheikhnya sekali-kali dan tiada pernah dilihatnya di dalam kitab kemudian lenyap ia  daripada mata manusia pada rumahnya lima belas hari kemudian keluar ia kepada Masjid jamik dan naik ia keatas mimbar dan berkata ia wahai segala manusia sesungguhnya adalah ghaib ku daripada kamu masa ini kerana bahawa sanya aku tilik akan beberapa dalil maka aku dapat bersama padaku akan beberapa dalil yakni berlawanan dalil tiada dapat aku hendak lebih sesuatu daripada satunya maka aku minta petunjuk daripada Allah taala maka menunjukan daku kepada iktikad yang sebenarnya maka aku taruhkan di dalam kitab ku ini.

Dan sesungguhnya telah aku tinggalkan daripada segala ilmu yang ada aku iktikadkan  akan dia seperti aku tanggalkan daripada kain ku ini  maka ditanggalkan akan kain yang ia pakai  yang ada padanya dan dilontarnya kemudian maka diangkatkan kitab yang ia karang atas mazhab Ahli Sunnah dan jemaah kepada manusia.

Maka adalah ia pertama-tama orang yang mengedarkan ilmu aqaeid atas jalan kitab  dan sunnah  yang mengikut al Quran dan Hadis dan Ijmak Sahabat yang dahulu-dahulu yang saleh-saleh maka jadi hinalah  segala Ahli Muktazilah.

 

4.         Dan nama ilmu ini ilmu tauhid dan ilmu sifat dan ilmu Aqaeid dan ilmu  Usuluddin dan ilmu Kalam.

Maka sekeliannya itu nama ilmu ini maka sebab dinamakan ilmu kalam kerana kebanyakan bicaranya itu pada kalam adakah ia qadim atau hadith ( baharu ) dan beberapa difitnah segala manusia suruh mengatakan quran itu makhluk seperti yang diriwayatkan daripada Ahmad bin an Nadhar al Khuzaei salah saorang Ulama Ahli Hadis yang diserukan akan dia oleh Wathik kepada berkata  makhluk Quran maka enggan ia maka dikeratkan lehernya dan digantungkan kepalanya pada Baghdad  dan disuruh orang tunggu dan memalingkan mukanya daripada qiblat maka mengkhobarkan yang menunggu itu kepada Wathik bahawa sanya ia melihat pada waktu malam, berpaling ia dengan sendirinya keqiblat dengan mukanya membaca akan surah Yasin dengan lidahnya fasih.

Dan pada satu riwayat membaca ia akan :

 

ألم  أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لاَ يُفْتَنُونَ

 

5.         Dan Ghayah ilmu ini ertinya kelebihannya : dapat membezakan antara beberapa aqaeid yang sahihnya dengan yang pasidnya ( rosak) yakni diketahuikan akan yang sahih dengan yang binasanya kerana.

 

6.         Hukum ilmu ini.

Wajib Aini atas tiap-tiap orang yang mukallaf dan ialah awal ilmu yang ditanya daripadanya akan manusia di dalam quburnya dan adalah Rasulullah saw barsabda ia

تَعَلَّمُوا حُجَّتَكُمْ فَاِنَّكُمْ مَسْؤُلُونَ

Berlajar sekelian kamu akan hujjah  kamu maka bahawa sanya kamu ditanyakan akan kamu sekelian pada hari qiyamat.

 

7.         Dan Maksudnya iaitu beberapa mas'alahnya yang thabit pada ilmu usuluddin ini dengan burhan seperti kita sebutkan baharu Jauhar dan A'rad dan menyebutkan tuhan yang menjadikan Alam dan baginya beberapa sifat  dan dengan beberapa dalil yang sam'eyah yakni yang diambil daripada Hadis seperti kita thabitkan dikembalikan tubuh yang sudah hancur dan Syurga dan Neraka.

 

8.         Dan Istimdadnya yang tempat keluarnya itu daripada qurang dan Hadis Nabi saw.

 

9.         Dan faedahnya mencapai kebahagian dua negeri iaitu Dunia dan Akhirat masuk kedalam syurga kekal selama-lamanya dan melihat akan wajah tuhan yang tiada sepertinya sesuatu .

 

10.       Dan nisbahnya ilmu ini ilmu Agama.

 

Inilah kesudahan mabadi yang sepuluh perkara yang sayugia dipelajarikan dahulu daripada mengerjakan sesuatu.

Sunday, 3 July 2011

kuliah Tauhid kitab Durruth Thamin di Rumah 3 julai 2011

وَاِنْ لَمْ أَكُنْ أَهْلاً لِذَلِكَ وَلَكِنْ اِعْتَقَدْتُ عَلَى الله الكَرِيمِ السٍّتاَّرِ

Dan jika tiada adalah aku Ahli bagi yang demikian itu dan tetapi aku berpegang atas Allah taala tuhan yang amat murah lagi amat menutup akan kesalahan hambanya.

 

أَنْ يُوَفِّقَنِى لِلصَّوابِ بِجَاهٍ سَيِّدِناَ محمد المُخْتاَرِ

Bahawa diberi kuasa akan daku bagi kebenaran dengan kemegahan penghulu kami Muhammad Nabi yang dipilih.

 

وَسَمَّيْتُهُ الدُّرُّ الثَمِينِ فِي عَقاَئِدِ المُؤْمِنِينَ

Dan aku namai akan dia Duruth Thamin pada menyatakan iktikad orang yang mukminin.

 

وَأَرْجُوْ الله سُبْحاَنَهُ وَتَعاَلىَ التَوْفِيقَ وَأَنْ يَجْعَلَ ثَواَبَهُ هَدِيَّةً اِلَى رُوْحِ سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ صلى الله عليه وسلم وَذَخِيرَةً لِيَوْمِ المَآبِ

Dan aku harap akan Allah subhanahu wa taala akan taufik dan bahawa dijadikan akan kitab ini pertaruhan bagi hari kembali yang iaitu hari qiyamah.

 

وَماَ تَوْفِيقِى اِلاَّ بِاللهِ عَلَيهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيهِ أُنِيبُ

Dan tiada kuasa aku melainkan dengan pertolongan Allah atasnya berserah aku dan kepadanya kembali aku.

 

وَهَذَا أَوَانُ شُرُوعِى فِى المَقْصُودِ مُسْتَغْنِياً بِفَضْلِ الكَرِيمِ الوَهاَّبِ

Dan inilah ketika masuk aku kepada maksud hal keadaannya minta tolong dengan anugerah tuhan yang amat murah lagi amat memberi kurnianya kepada segala hambanya. Amin.

 

مُقَدِّمَةٌ قَالَ العَلاَمَةُ الشَيْحُ أَحْمَدُ بنُ محمد السُحَيمِى

Ini suatu muqaddimah telah berkata alamah Sheikh Ahmad bin Muhammad as Suhaimim pada Syarah Hudhudy.

 

وَلاَبُدََّ لِمَنْ أَرَادَ الخَوضَ فِى عِلْمٍ عَلَى الوَجْهِ الأَكْمَلِ أَنْ يَعْرِفَ المَباَدِىَ العَشَرَةَ 

Dan tak dapat tiada bagi orang yang berkehendak masuk bicara ilmu atas jalan yang sempurnanya bahawa diketahui dahulunya akan mabadi yang sepuluh ini.